Sabtu, 4 Julai 2009

Jangan Penah Putus Doa


Perjalanan hidup yg dimiliki itu kekadang menjadikan diri ini mengenal diri sndiri. Mengenal diri sndiri itu bukan semudah itu dibentuk melalui pngalaman hidup yg paling mudah, hanya melainkan melalui sesuatu pengalaman yg kita sndiri merasakn adelah yg paling keras. Keras dan terlalu berat utk memikulnya. Bukankah emas itu semakin mengilat setelah melalui proses pmbakaran yg berulang2 kali?


Dgn melihat cth yg dekat dlm hidup kita. Makan.Setiap hari manusia memerlukan makanan utk dijadikan sumber kekuatan. Hari demi hari, jika ditanya kpd seorg yg bernama manusia, bhw apa yg dikejar dlm hidup ini adalah demi mncari sesuap nasi demi keluarga. Jawapn yg biasa kita dengari. Namun , adakh di kalangn kita sedar bhw diri kita juga sebnarnya memerlukan makanan rohani tidak cukup sekadar makanan jasmani." Eh aku tak kasi perut aku makan lagi lah malam ni, kesian dia , berbunyi2 dah ". Cuba kita menukarkan ayat ini kpd " eh, aku x beri rohani aku makan lagi lah hari ini". Alangkah indahnya kata2 itu buat diri kita jika itu lebih baik dr mengejar dunia yg tergesa2 ini, bosan dgn bermacam urusan, lelah dgn kesenangan, betapa ramahnya dgn kesunyian.


Wukuf sebentar


Berhenti sejenak. Kekdang proses pengheningan diri itu atau bhs yg mudah difahami " mbawa diri dr kehidupan yg tergesa2 ". Dengan mnjadikan diri dan mbawanya ke suatu perubahan bhw mata hati , dan pkiran itu trjaga, seprtimana wukuf di Arafah. Kekadang kita sbg manusia ini kalah sndiri dgn waktu. Tetapi bukankah hakikatnya hidup ini tak spenuhnya harus dikalah kan oleh waktu yg di atur atas nama kesibukn?


Kesunyian itu sebenarnya tnpa kita sedr mbuatkn kita smakin hmpir dgn Dia, mjelajahi rahsia Dia, memikirkan siapa diri ini yg sbenar dan sberapa bnyak kemuliaan yg Allh beri kpd kita yg kdg2 sering disalah tafsir telah disalah sngka. Berterima kasih kpd Dia. Sudahkan kita berbuat demikian hari ini dan sebelum2 ini? Terima kasih bnyak2 Tuhan atas itu..ini….?


Berapa bnyak dr kita yg mengucap hamdallah smbil brgetar2 ion tubuh kita? Yg bisa dgn tahmid, tasbih, tahlil, takbir itu dpt menggoncang Arasyh nya?


Sedekat dari Urat Leher


Jika ditanya, dimana Allah itu? Berasa bimbng dgn prmintaan tidak di dengar walaupun hanya dibisikkan di dalm hati. Ketahuilah Allah itu lebih dekat drpd urat leher seorg hamba.


"Dan sesungguhnya Kami telah mnciptakan manusia dan mengetahui apa yg dibisikkan oleh hatinya. Dan kami lebih dekat kpdnya drpd urat lehernya" Surah Qaff (50) :16


" Dan kepunyaan Allah lah timur dan barat makan kemanapun kamu mnghadap di situlah wajah Allah . Sesungguhnya Allah Maha Luas (Rahmat Nya) lagi Maha Mengehtahui " Surah Al-Baqarah (2) : 115


Doa itu tak semestinya di atas tikar solat..doa itu juga harus selalu di dlm hati. Samada terucap atau tidak terucap percayalah bhw Allah itu sgt dekat. Lebih dekat dr urat leher.. Sangat mndengar apa yg terzahir atau belum terzahir.. Sangat tahu dan sgt melihat.


Hakiktnya tiada satu pun ruang kosong pun dimana Allah itu berada. Bersama sy juga bersama anda. Tuhan itu juga ade didalam hati kita. Kasih syg Tuhan itu dtg pd jiwa yg murni.Cth yg dpt dilihat pd seorg petani menyiapkan batas utk ditanami umpamanya sperti kita yg sedg bersiap sediakn hati kita utk menerima keampunan dr Nya.


Menyibukkan Diri dgn Pengharapan pd Nya


Biar pun kita terpaksa mengambil berpuluh2 thn utk memohon sesuatu drpd Nya. Keyakinan itu perlu disertai bhw doa kita didengari oleh yg Maha Penyayang dan pastu akan dimaqbulkaNya. Di penghujung surah al-Luqman ade menyatakn bhw tiada seorang manusia pun akan tahu apa yg terjadi dlm hidupnya esok.Teruskan berdoa dan jangan penah putus utk meminta drpd Nya. Biar sesuatu itu terlalu berat utk dipikul dan digalas, percayalah bhw disebalik kesedihan itu kita patut bersyukur krn susunan jalan hidup kita disibukkan dengan pngharapan pd Tuhan.


Dan apa yg pastinya yakinlah bhw ujian yg dtg itu bukan dtg percuma semata2 jika diiringi dgn kesabaran. Jika tidak di dunia percayalah di akhirat ganjaran yg lebih besar itu menunggu..

0 ulasan: