Rabu, 24 Jun 2009

Hakikat bahagia..


Kita manusia sering mendambakan kebahagiaan, tidak merasa cukup dengan apa yg ada dan hadir di depan mata kita. Merasa keistimewaan yg dimiliki oleh org lain itu ade lah yg terbaik jika kita turut memilikinya sama. Dengan melupakan bahawa apa yang hadir dalam susunan hidup kita itulah sebenarnya yang terbaik Allah beri utk kita. Terlalu mudah mentafsir kehidupan ini?


Meletakkan jodoh kebahagiaan segala2 nya


Jodoh yg sering diharap2 kan dalam kehidupan kita tatkala tiba satu peringkat umur dan waktu yang dirasakn perlu baginya utk menikmati istilah jodoh yang bakal hadir dan bakal menghiasi kehidupanya. Dengan merasa sedih jika tiada org yang mahu kan dirinya utk di di ambil sebagai suami/isteri.Sedikit demi sedikit berperasaan mula menyalahkan takdir bahawa ada kekurangan dalam dirinya yang menyebabkan jodoh itu lambat tiba tidak seperti org lain.


Sy mengambil satu contoh. Jodoh ini seperti menunggu jambatan utk smpai ke seberang. Sekiranya panjang jmbtan itu, maka lambatlah kita utk smpai ke seberang sana. Ada org yg jodohnya begitu mudah dan cepat jalanya utk smpai. Usia 25 tahun itu rasanya bgi sy belum cukup lewat dan bukanlah terlalu lewat seperti yang biasa kita dengarkan2. Dan utk usia 35 thn itu belum apa2 rasanya andai sepanjang usianya utk smpai ke angka 35 thn itu telah dilakukan utk membina kecemerlangan dan berbakti kepda ibu bapa, agama, kampong.

Terlalu mntafsir kehidupan ini dgn menyangka , aku pasti bahagialah kalau aku dapat yg ini, dpaat yg itu. Hakikatnya kita akan dibelenggu masalah dengan mndpt apa yg kita inginkan itu..


Contoh lain dgn melihat org lain memandu kereta mewah dan terdetk di hati kita utk turut memilikinya sama..Hakikatnya apabila kita memiliki kereta trsebut , kita akan ditimpa pelbahgai lagak dan karenah yang amat menyusahkan. Tidak mustahil juga akn berlaku pd org yg memandu kereta mewah trsebut(walaupun xdelah mewah sgt tapi terpaksa membyar lebih bila mana berhnti di tepi jalan dan terpaksa membyar 2 kali lebih gnda dgn durian yg di belinya berbnding dgn org yg membeli harga biasa)


Dgn memerhatikan cth lain, sekiranya kita trperangkap dlm kesesakan jalan raya. Motosikal yang lalu di tepi anda dpt melalui celah2 kereta, lori hingga mamou jauh smpai ke hdapan. Kita ni yang memandangnya pun mengeluh dgn penuh rasa iri hati, kalau lah aku dpt menunggang motosikal trsbut dan dpt smpai ke tempat yg aku kehndaki dgn cepat dan mudah.. Padahal si penunggan motosikal itu memikirkan bila lah dpt memandu kereta di tengah2 bandaraya ni..


Lihat, sedarkah kalian semua bahawa apa disangka bg kita itu benar2 akan membuatkan kita bahagia. Bhagianya mungkin ada tapi tidak kekal lama dan derita juga turut disertai saama..Dan setiap perkara yg itu terselit kebaikan dan keburukanya.


Keindahan yg sementara


Alam perkahwinan adalah sebaik2 perkara kerana dibenarkan dlm agama, sunnah, saluran yg btul utk melepaskan syahwat di smping membina semnagt , siasah dan sebagainya dan ramai juga kita lihat dengan alam perkahwinan itu juga membuatkan ada yg tak terurus dgn kehidupan mereka.


Ramai org yg menempahnya setelah melangkah kaki kea lam rumahtangga, bukan sekadar bpegang bahawa dgn perkahwinan akan menghalakan hubungan kelamin semata2 tetapi hakikat bhw dgn perkahwinan bnyak tanggungjwb yg perlu di pikul. Bukankah jika kita gagal membinanya akan menyebabkan dosa seterusnya menempah ke neraka?


Berapa ramai yg kita dgr hari ini menyesal dgn kehidupan mereka? Masing2 yg dahulunya bermati2 an mengakui menicntai sehidup semati dan sanggup berkorban apa shj asalkan impian mereka tercapai.


Daya keupayaan dan kemampuan


Jika tidak sanggup utk bergelar isteri/suami tidak usahlah berkahwin dahulu. Jika meraskan diri ini tak perlu cukup ilmu utk bergelar emak atau abah. Belajarlah dahulu. Jika merasakan belum bersedia utk sabar dgn karenah anak2, carilah dahulu kesabaran itu. Jgn berkahwin dahulu sbb kenyataanya ramai yg tidak bersedia utk melangkah ttp telah melompat jauh yg akhirnya jatuh trjerumus dan tidak jumpat akar brpaut ketika cuba utk mandaki..


Perkahwinan itu nikmat bagi yg benar2 memahaminya


Berkahwin itu mnjanjikan pahala tidak putus2 bg yg mnjdikanya medium utk mengukuhkan iman, mencintai Tuhan dan mnjdikan syurga itu sbg matlamat. Dengan merasakn perkahwinan itulah sempadan dr ketidaksempurnaan insan kpd kesempurnaan insan- dedicate bg sesiapa yg mengetahui rahsiaNya.


Berkahwinlah anda demi Tuhan dan Nabinya, bukan berkahwin kerna perasaan dan mengikut kebiasaan. Jodoh usah terllau dirisaukan, tiba masanya ia akan dtg menjemput, namun perlu juga anda membuka lorongnya agar jemputan itu mudah smpai dna tidak terhalang.


Nyatakanlah perasaan dan keinginan itu dalm lewat doa2 solat. Allah itu Maha mndengar bisikan dan permintaan hambaNya. Percayalah bhw lelaki yg baik itu hanyalah utk permepuan yg baik2 dan bgtulah sebaik2nya. Biar lmbt joodh itu kita asalkan mdpt Mr.Right yg dpt membimbingkan kita ke syurgaNya dan cintaNya. (mudah2an..)


Fikirkan ayat ini :


Kita bukan bertemu dengan orang yg salah, tetapi kita hakikatnya diberikan oleh Allah ilmu berharga yg tidak semua orang boleh merasakannya. oleh itu bersyukur dan selalu bersangka baik kpd Allah.

0 ulasan: