Sabtu, 20 Jun 2009

Natijah yang sama?



Berlari mendapatkan akal yang rasional. Jangan biarkan ia pergi ditelan amarah yang membuak. Demi untuk mendapatkan jawapan untuk merungkai kepada kekusutan. Mempersoalkan, mengapa begini pengakhiranya, mengapa begitu jadinya. Adakah kita ini termasuk dalam golongan yang sering rugi? Tidak bernasib baik sperti org lain? Allah tak sayangkan aku kah?

Zuruf kita berbeza

Abu Bakar Al-Muzanni berkata : Abu Bakar tidak mengatasi sahabat-sahabat Muhamaad s.a.w yg lain dengan puasa atau solat tetapi dengan sesuatu yang ada di dlm hatinya." Katanya : " Adapun yg berada di dalam hatinya ialah kecintaan kepada Allah dan menunaikan nasihat kpd para hambanNya..


Merungkai kata-kata di atas dengan ayat yang lebih mudah difahami : siapa yang mengenal dirinya maka dia akan mengenal Tuhanya. Keadaan kita semua berbeza, kita tidak boleh menjadi orang lain, begitu juga mereka tidak boleh menjadi kita.. Allah menjadikan kita dengan fungsinya tersendiri, dengan kelebihanya yang tersendiri, jalan2 menujuNya serta jalan2 yang tersedia untuk ke syurga. Dengan fungsi yang dapat membentuk kita ke arah jalan yang telah tersedia Allah jadikan untuk kita. Susunan kehidupan yang telah ditetapkan oleh Nya. Bertindak di atas sesuatu perkara dengan berpucuk pangkal kan rendah diri dengan pintu hati yang sentiasa terbuka, bukan terkunci dengan mengikut ego diri.


Ada mereka yang ingin berperang, jihad, syahid tika mana menentang musuh islam. Tetapi, rupa2 nya Tuhan memberi dia dengan jalan yang lain. D engan berbakti kepada kedua ibu bapanya yang masih hidup. Jalan yang berbeza. Tapi, natijahnya jelas sama, balasan syurga juga dr Allah.(mudah2 an..ensyaAllah)


Ada pula keadaan di mana hamba yang Allah jadikan dia untuk berdakwah ke sana ke mari, siang malam, tidak mengira waktu. Kewujudan insan lain yang memandangnya dan mengharapkan ingin berada di zuruf yang sebegitu juga. Tapi rupa2 nya Allah memberi dia dengan jalan dakwah dalam bentuk yang lebih berbeza. Dengan mengurniakan perilaku dan akhlak yang mulia, santun, sehingga pada mereka yang memandang kepada dirinya akan berasa selesa dengan dirinya dan menjadikan dia sebagai ikutan dengan sentiasa mendekati dirinya agar mendapat istifadah dari dirinya. Maka, akhirnya terdakwahlah mereka tanpa dia sedar.


Dambakan natijah yang sama.


Apa yang penting adalah bukan bentuk jalan itu sendiri. Tetapi kesudahan dan natijah yang kita dambakan dr Nya. Susuri jalan kehidupan dengan penuh rendah diri dengan menanamkan pada diri kampung akhirat itu lah matlamtnya.


Apa yang pasti, siapa pun diri kita ini, Allah itu tidak jadikan dengan sia2. Perform lah yang terbaik dari apa yang Allah telah jadikan untuk kita demi Dia jua tempat yang kita akan kembali. Pasti.



0 ulasan: